lympha Sable

lympha Sable
by Scottish graciousness

zondag 9 juli 2017

waar blijft de nieuwe bouwstijl?


Aerial view of a land development.
picture by courtecy of
Armstrong ceiling and wall
solutions

Bij een nieuwe tijd hoort nieuw bouwen maar dikwijls zijn de voorbereidingen daartoe al af voordat we op die idee komen. Daarom. Voor een paar interessante artikelen of foto's over architectuur ben ik altijd welbereid wat tijd uit te sparen -


- in de eigen bibiotheek ontdekte ik een paar artikelen en beschrijvingen van enkele jaren terug die opnieuw mijn belangstelling wekten:

Architectural Records 2013

foto 2 bij een renovatie project van
het huis van een architect

Voor de geïnteresseerden:
er is weinig fotomateriaal bij de artikelen in de link hierboven maar zie dat als een positief punt. Meer recente architectuurbeschrijvingen worden dikwijls begeleid door prachtig smetteloos fotomateriaal die aan de verbeelding weinig ruimte overlaten. Voor een architect of iemand die wil laten bouwen is het juist belangrijk dat de verbeelding wordt geprikkeld door tekst of gesproken woord.

titel: 'alle beesten zijn op weg gegaan'







P

tja waarom doe ik iets? Omdat het de vooruitgang dient

een gedeeld album: 

love is sweet

mont Saint-Victoire





Wanneer ik ertoe zou komen al mijn overwegingen publiekelijk te delen zou er waarschijnlijk weinig schot komen in de zg. parousia - de tweede advent // het persoonlijk verschijnen van de Christus - waarheid in deze dingen is nog een heel gezoek maar ik word bijgestaan // Parousia

// het persoonlijke idee van een mens blijft altijd een gesloten boek voor ieder ander dan hemzelf en de factor tijd geldt natuurlijk nergens meer dan in het tot bloei komen van je bestaan - voor sommigen is de bloei vroeger dan voor anderen, maar elk leven zal eens bloeien, vrucht dragen en tot rijping komen // het grootste obstacel in het tot rijping komen van het menselijk bestaan is dat de meeste mensen zichzelf geen tijd van leven gunnen en niet op zichzelf kunnen wachten //



// daarom geef ik af en toe een item om eens helemaal in te duiken en bij stil te staan en te bedenken dat de schoonheid van het beeld niet op zichzelf bestaat maar ook de interesse van de beschouwer moet kunnen wekken //

//ik geloof wel dat ik een beetje aan rauwe en ruwe kunst doe // over de inhoud van het album 'love is sweet' wil ik kwijt dat iedereen dingen op zijn eigen manier beleven kan en dat absolute schoonheid en absolute waarheid niet bestaan dan voor de eeuwigheid waaraan de meeste mensen in dit leven nog geen deel hebben //


een beeld voor de toekomst




Thans houdt het beroemde Recyclement House aan de Dreef expositie van
een nieuwe zienswijze op antieke wereldbollen welke voldoet aan de
eisen van onze moderne tijd waarin de kinderen naar meer aandacht voor de
waarden tijd en ruimte in een biologistiek verband opgevat zullen
vragen.

Michael Clemens

bij voorbeeld: broeden bij the Woodland Trust
_____________________________________________



IMG_7405-globmuseumwien.JPG

Deze afbeeldingen zijn verzonden met Picasa, van Google.
Probeer het hier uit: http://picasa.google.com/

Ik heb Philo met u gedeeld in OneDrive





- ? Europa wat het westelijk deel ervan betreft is best een mooi maar lang verhaal. Het valt nog niet mee om daaruit voor die zaken te kiezen die je persoonlijk van belang vind voor jouw relatie tot dat Europa waarin telkens zoveel gebeurt. 
Ik mag bekennen dat ik van Europa houd, dat wij in een min of meer getrouwe liefdesrelatie met elkaar verkeren. Ik weet ook sinds mijn 16e jaar hoe Europa aanvoelt, hoe zij eruit ziet en wat de onzekerheden zijn die zij tegengekomen is en tegenkomt en zal komen, omdat ik ergens in Noord Frankrijk bij een stopplaats voor de touringcar waarmee ik werd vervoerd vanuit Val d'Isère, waar ik waardig was bevonden voor de eer, aan haar verloofd werd, het was midden in de nacht en ik zag uit over de velden en keek op naar de sterren. Daarom geef ik er de voorkeur aan te stellen dat Lady Europe is zoals zij is en nooit veranderen zal en dat derhalve zij telkens dezelfde problemen tegenkomt maar ook de vreugden ontmoet en dat het aan ons is haar te leiden in een wereld vol vooroordeel en misverstand. Lady Europe in onze dagen nu ik dit uitbreng is feitelijk ernstig uit haar doen, om niet te zeggen zwaar geschokt, vanwege alle verwijten en beschuldigingen die nog maar recentelijk zonder ophouden aan haar waren gericht.

Ik heb, dat wil ik wel bekennen, hoewel ik geen troubleshooter ben, ernaar gezocht een positief antwoord te vinden voor de problematiek van de gekwetste trots. En ik meen, dat ik te midden van alle duisternis, er een gevonden heb die mij wel passen zou en die tegelijkertijd dichtbij huis blijft. Het document dat ik als het ware opnieuw onder de aandacht wil brengen van eenieder die er het zijne uit kan halen, heb ik geschreven naar aanleiding van mijn gedachten hoe de Logos als ordenend principe nooit de kosmos in de steek zal laten, dus ook ons niet. En al met al ontdekte ik dat een zekere cosmopolitische filosoof of theoloog - in die tijd waren die gebieden van de wijsbegeerte en haar denken nog niet sterk gescheiden en konden de mensen niet genoeg krijgen van kennis over de woorden der wijzen - geheten Philo of geschreven in de Nederlandse spelling Filo te Alexandrië zijn school voor wijsheid op touw had gezet waarop zelfs de handelslieden van de haven op konden vertrouwen. Deze Filo heeft geleefd en gewerkt in de eerste eeuw AD en was van een joodse famiiie afkomstig - hoewel dat onzin is die afkomst zo te noemen want in die tijd had nog niemand ooit van het woord joods gehoord en wist men van hem alleen dat hij van een familie was van die mensen die een God vereerden die één was en dus ook eenvoudig, en die zijn tempel had te Jerusalem. En de school van deze Filo was zo beroemd geworden dat de geleerde naar wie sommigen onder de machtigen erg uitzagen omdat hij hen  een verhaal kon doen over die wonderlijke rabbi van Nazareth in Galilea dat in die tijd tot Syrië werd gerekend maar viel onder het bewind van zo'n lastpost als Herodes de viervorst die in Palestina de bloemetjes buiten zette van het geld dat elders werd verdiend, en deze rabbi Jehoshua ben Miriam, zo werd verteld, was feitelijk geboren in het Huis van David, had toen alweer enkele jaren geleden de gehele wereld op zijn kop gezet en oo een goed moment zomaar verdwenen was, van die moeilijke realiteit kon Filo een goed verslag doen dat zowel in het Griekse denken als in het gebied van Syrië en Egypte goed zou vallen.

Toen het dan tot het bekende onvermijdelijke conflict met de Romeinse Keizer was gekomen waarmee vele landen en voormalige vorstendommen bekend waren, namelijk dat er verzet was gerezen in de gemeenschap der Hebreëen en zij die zich aan de wetten van Miozes hielden, om  het beeld van de Keizer te eren, toen kozen de synagogen en andere verwante geleerde instellingen eensgezind ervoor om Filo te doen afvaardigen naar het Keizerlijk hof om te pleiten voor de rechtmatigheid van hun verzet en de zaken wat op een rijtje te krijgen bij een keizer die alleen maar besefte dat hij voor het grootste deel van de inkomsten van zijn rijk geheel afhankelijk was van de gunst en de genade van de Alexandrijnse synagogen en de geleerden in hun leerscholen. De keizer ten tijde van het conflict in de synagogen was zogenaamd getiteld Caligula, maar dat was alleen maar een nickname die hij aan het leger had uitgeleend om in de populariteit te blijven - Caligula betekent laarsje - en deze Caligula was in zijn actieve leven nogal ondernemend en plichtsgetrouw en beantwoordt niet aan het beeld dat de geschiedenis zich over hem heeft gevormd. nadat de diplomaten van Philo was voltooid meende Caligula dat hij nu wel wat meer vrijelijk kon omgaan met die nieuwe machtsgroep in Rome die weer met die wonderlijke rabbi en zijn geschiedenis bekend waren, kon optreden en maakte hij enkele reizen naar de grenzen van zijn rijk om als het ware zijn soldaten aan te moedigen en tegelijkertijd de rust te brengen die Rome zo nodig had om zich te handhaven als het Imperium waarin de vrijheid van de magistraat om diegenen die daarvoor verkozen waren toe te laten tot het burgerrecht dat felbegeerd was. 



OneDrive
Gratis onlineopslag voor uw bestanden. Meer informatie.


Microsoft Corporation, One Microsoft Way, Redmond, WA, 98052

voor ander theater dan Oidipous: Eumenides

AESCHYLUS, EUMENIDES


Aeschylus, Agamemnon
AESCHYLUS was a Greek tragedian who flourished in Athens in the early C5th B.C. Of the 76 plays he is known to have written only seven survive--1. The Persians, 2. Seven Against Thebes, 3. Suppliant Women, 4 - 6. The Oresteia Trilogy (AgamemnonLibation Bearers or Choephori and The Eumenides), 7. Prometheus Bound. The last of these, however, is usually attributed by modern scholars to an unknown playwright.



EUMENIDES

Synopsis

DRAMATIS PERSONAE:

THE PYTHIAN PROPHETESS
APOLLO
ORESTES
SHADE OF CLYTAEMESTRA
CHORUS OF FURIES
ATHENA
ESCORT
SCENE.— (1) The temple of Apollo at Delphi ; (2) Athena’s temple at Athens.
TIME.—The heroic age.
DATE. —458 B.C., at the City Dionysia.

___________________________________________

ARGUMENT
Franz Marc - in the forest

The priestess of Apollo discovers Orestes as a suppliant in the inner shrine of the god at Delphi, and fronting him the Erinyes of his mother, a band of fearsome creatures who, wearied with the pursuit of the fugitive, have fallen on sleep. Under promise of his support, Apollo bids Orestes flee to Athens, where he shall submit his case to judgment and be released from his sufferings. The ghost of Clytaemestra rises to upbraid the sleeping Erinyes because of their neglect, whereby she is dishonoured among the other dead. Awakened by her taunts, they revile Apollo for that he has given sanctuary to a polluted man whom they rightly pursue by reason of their office—to take vengeance on all who shed kindred blood.

enneade with birds



The scene shifts to Athens, whither his pursuers have tracked their prey. Orestes, clasping the ancient image of Pallas, implores her protection on the plea that the blood upon his hands has long since been washed away by sacred rites and that his presence has worked harm to none who have given him shelter. The Erinyes chant a hymn to bind the soul of their victim with its maddening spell. 
In answer to Orestes’ call, the goddess appears and with the consent of the Erinyes undertakes to judge the case, not by herself alone but with the assistance of a chosen number of her best citizens who are to constitute the jury.