lympha Sable

lympha Sable
by Scottish graciousness

zondag 6 november 2016

Kinderfeest in Mexico - Cornelis Anréa + ander werk en bespreking

Cornelis 'Kees' Andréa (Den Haag 1914-2006) Kinderfeest Mexico - Kunsthandel Simonis en Buunk, Ede (Nederland).
madonna mexicana bianca - 'la sorella'

Cornelis 'Kees' Andréa (Den Haag 1914-2006) Kinderfeest Mexico - Kunsthandel Simonis en Buunk, Ede (Nederland).
Ik zag ooit een repoductie die in mijn herinnering genoemd werd de Madonna di Napoli - er was verbeeld een Madonna met zwarte mantel die beschermend haar beide armen en handen neerhield over de hoofden van 5 spelende kinderen om haar heen en zij had een korte, strakke witte kraag om en keek als in extase naar omhoog - ik zou haar nu noemen 'la Madonna Catharina' naar de zuster Catharina la Bourée naar wie  mijn moeder is vernoemd en als ik mij wel herinner zei zij mij dat niet rechtsreeks - feestdag 25 november/

Het schilderij van Cornelis Andréa hierboven met de spelende kinderen deed mij in een contrast aan het werk van 'la madonna catharina' denken - Kees zal het werk niet hebben gemaakt in opdracht van een kerkgenootschap - tijdens de mexico reis dan van Andréa?

spreekwoord: 'een kunstenaar heeft altijd ruggegraat'



Toreros op het strand van de zee - C. Andréa

+ + Kunstenaars hebben niet alleen hun arbeid in het kunstbedrijf aanvaard. Zij vervullen tevens zonder kosten een sociale functie voor dan wel in de samenleving, maar hoe dat is hun zaak.
Bekendheid krijgen en een naam vormen tegenwoordig niet zo'n grote zaak van aandacht meer, behalve voor de kunstenaars verenigd in het Amsterdamse collectivisme.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Er is ook de sociëteit Arti et Amicitiae aan het Rokin, waar je kunt eten aan de bar van de sociëteit en waar in de bovenzaal exposities van de leden kunstenaars worden gehouden. Er wordt daar veel alcohol gebruikt.

Bij de Sociëtiet Arti zijn ook kunstminnenden welkom maar waar je stevig wordt geballoteerd. Van rti e Amctie lid te zijn is voor mijn portemonnaie niet berekend in het budgettair-politieke moment. Bovendien ben ik daar al kunstenaarslid geweest in de jaren zeventig van de vorige eeuw.

Men vrage bij Hiddes Advocaten te Heemstede wat haar cliënt C. Buur te wachten staat en waarover de Rechtsbank zich moet buigen. Ik hoef niet meer.

cornelis andréa - feest in de provence - chateau renan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten