lympha Sable

lympha Sable
by Scottish graciousness

maandag 4 juli 2016

Politiek en Cultuur - elkaar aanvullende fenomenen in een tegenstelling gewikkeld (intermezzo)

melding van de comedie-schrijver Epicharmus - geboren op Cos als zoon van een arts en op zijn 6e jaar geëmigreerd naar Sicilië (Magna Graecia - Groot Griekenland) - ik bedoel hiermee vergelijkenderwijs en in een tot de verbeelding sprekende zin dat in tegenstelling tot de meer volkse idealiseringen over een groot land dat klein gebleven is ons land in  een fase van haar ontwikkeling tot een open Europese mogendheid is geraakt, bij voorkeur als leidinggevende binnen de Benelux verdragsorganisatie, waarin het zich wat meer in internationale zin kan oriënteren in een wereld die er nog maar juist aan toe is geraakt zichzelf te herontdekken. Aan de zijde van de tegenwaarde die de culturele identiteit uitmaakt tegenover de inhouden van een doorgaans wederstrevende politieke wereld presenteer ik zomaar deze Epicharmus, een comediedichter welke als een der eersten de plot introduceerde als leidraad voor het opvoeren van zijn toneelwerk. Het is namelijk zo, dat waar het de politieke wereld in geval van een oriënterende verkenning kan ontbreken aan duidelijkheid wat het betreft de inhoud en de grote vraag waartoe dit alles is waarin wij 'thans zijn aangeland' nog niet gesteld durfde worden op een voor ons land gebruikelijke conservatieve wijze, dan wel met de bekende nuchterheid dan wel in wat zwaardere toonzettingen, de tegemoetkomendheid en de compenserende structuur van het culturele leven de plot kan verschaffen die op zulk vragen antwoorden biedt. En een kenmerk van het fenomenale gegeven van het cultuuraanbod is dat het een publieksgedragen werkelijkheid betreft, waarin de vrijheid op de uitnodiging tot deelname in te gaan of zich terzijde te houden wél verschijnt, maar niet de politieke vrijheid zichtbaar wordt om wel of niet zijn instemming met een standpunt, initiatief of wetmatig gegeven te betuigen, een aspect van onze vrijheid dat ook een geschiedenis heeft in en met ons land en waarover veel onzekerheid bestaat.

edit: Piazzale degli Uffizi - Firenze - Italië

Wij doen maar een suggestie om voor even kennis van te nemen: een passage uit de Politika van Aristoteles in de Perseus Katalogus: ...to understand things from the beginning....and....Every state is as we see a sort of partnership,1 and every partnership is formed with a view to some good (since all the actions of all mankind are done with a view to what they think to be good....Illyrica eia seauton politeia.... (over the coming to existence of issued interests for the Res Publica within democratic states (to be written) redaction *)





Apollonia van Ravestein (2002)



Eindelijk weer eens een model met allure zeggen de mode-fotografen
Plonja op weg naar de top

In de wereld VAN  DE FOTOMODELLEN gebeurt het eenmaal in de vijf jaar, dat er een nieuw meisje ontdekt wordt waarvan iedereen - reclamemensen, fotografen en modeontwerpers - onmiddellijk zegt „Dit is het!”
Op deze foto's ziet men zo'n meisje. Het is de 17-jarige Plonja van Ravestein, en zij is, zo zeggen mensen die het weten kunnen - het gezicht van 1970.
PLONJA deed anderhalf jaar geleden haar Mulo-examen en studeerde daarna MO-Frans, waar zij nog steeds aan bezig is.           
Ze zei:':„ Ik ging in Amsterdam eens naar Corinne Rotschafer toe, en die nam me meteen aan en stuurde me naar fotografen zoals Jaap de Graaf, Paul Huf en Hans Dukkers."
Hans Dukkers zei over PLONJA: ,Ik ben er zeker van dat zij een groot internationaal model kan worden. Ze heeft alles wat een goed model in deze tijd nodig heeft."
Van de schoolbanken naar de fotostudio's is voor Plonja wel een overgang. Ze heeft sinds kort een eigen kamer in Amsterdam.
PLONJA heeft voor wie dat wil weten, ' een eigen dieet" wortels en druiven. Haar toekomst lijkt heel, gunstig want nu al stromen de aanbiedingen binnen; het ziet er naar uit dat Plonja binnenkort ook in Amerika zal werken.
En zo worden dromen waar voor een meisje van zeventien die kort geleden nog in de schoolbanken zat en nu per dag wel tweehonderdvijftig gulden en meer kan verdienen.
Corinne Spier -Rotschafer zei: „Ik heb met iemand een weddenschap gesloten dat ze over een half jaar in Amerika zit. Ze is een geweldig meisje, dat beslist een grote ster zal kunnen worden. En het gebeurt maar zelden, dat je zoiets direct kunt zeggen, wanneer er iemand opeens bij je binnenstapt.
Plonja zal heus nog wel het een en ander moeten leren, maar ze heeft een aantal eigenschappen, waardoor ze het helemaal zal kunnen  maken. Een goed figuur, lange benen, expressief gezicht maar buiten dat is ze een heel intelligent meisje ook. Echt een persoonlijkheid. Ze beweegt zich van nature uitstekend.

detail van een schilderij van
Sandro Botticelli - editie


Er zullen dingen zijn die ik wél meen te weten, er zullen dingen zijn die ik slechts kan vermoeden, er zullen dingen zijn die ik niet wil weten, er zullen dingen zijn die ik niet kan weten, maar telkens te moeten bewijzen dat je juist van die dingen op de hoogte bent die andere mensen behoren te weten en deze verwachting vervolgens niet willen bevestigen mag beschouwd worden als een op mijn geloof gebaseerde persoonlijke waardenbeleving waarvan een stimulerende werking uitgaat in positieve zin. Velen zullen inwendig juichend kennis genomen hebben van het feit dat ook voor deze dag mijn persoonlijk verschijnen uit zal blijven. Binnen het kader van mijn moreel besef, derhalve religieus technisch geformuleerd als 'voor mijn geweten passend geachte', vormt mijn wijze van benadering van de om zich heen grijpende demografisch te definiëren passiviteit zowel het strategisch motief om te overleven als ook in representatieve zin de structuur voor de wijze waarop ik in gezamelijke overeenkomst met ons volk die dingen tot een oplossing breng die het vanuit zichzelf niet kan volbrengen. In hoeverre aan mijn diverse motieven staatkundige belangen werden gehecht is van oorsprong af aan niet eensluidend met het ten behoeve van het algemeen belang geldende principe van het recht op vrije meningsuiting of hetzelfde als de vrijheid van meningsvorming welke door de persorganen wordt gehanteerd als de uitvoering van datzelfde principe geweest. 

kennelijk vormt het allegorisch gegeven
van dit rivierlandschap het decor voor een
drukke aantrekkelijke levendige marktverklaring! 


En wat het de resultaten van mijn optreden betreft, hoewel soms nauwelijks zichtbaar of inzichtelijk ben ik mij evenals elke mens altijd bewust gebleven omtrent mijzelf en de rol waarin ik mij geplaatst zag binnen de Nederlandse samenleving wat mij nauwelijks de tijd deed overlaten aandacht te schenken aan details of de materialiteit van de specifieke beleving van anderen. Nog afgezien van de dwangmatige en destructieve wijze waarop altoos om mij heen naar geld en goed werd gejaagd als kon dat het antwoord geven waarvoor mijn persoon gekomen was, is het niet anders geweest dan dat ik nauwelijks belang zie in vergroting van middelen indien  er geen vooraf gereflecteerde doelen voor bestaan. En in de wetenschap hoeveel sociale onrust een verandering van mijn financiële positie met zich mee zou hebben gebracht zag ik daar ook regelmatig van af een poging toe te wagen. En zo langzamerhand wordt het zeer vervelend te moeten ervaren hoe sommigen mij aanzien voor een have-not binnen hun systeem van denken terwijl ik in feite mij ervan bewust werd dat ik op veel wijzen realiter dan wel geparenteerd deelgenoot ben in het besturen van de uitbetalingen voor een der grootste bankinstellingen van ons land, de Sociale Verzekeringsbank. 

Maar ik acht het al evenmin voor onmogelijk dat mijn therapeutische methode die erop neerkomt mensen te leren voor zichzelf te bepalen wat zij willen begrijpen, kunnen begrijpen en wat hen als minder belangrijk voorkomt, mogelijk aan de hand van mijn woorden dan wel de verhalen daarover of discussies, of op reveil van dingen die weer anderen hen vertellen vanuit de hun gegeven zienswijze, op het gebied van de financiëel georiënteerde functies van ons denken minder gemakkelijk opgeld doet.

scribent: Clem Bur (schermnaam)
auteur: Clemens de Buer (naar wettige naamstoekenning)
editeur: Studio Buer - clembur - Cl5**

titel van de voorstelling: 
'het rode boek is nog maar half voltooid en nu al opengeslagen'

naar een oorspronkelijk 17e eeuws stilleven// 'boekenweelde met ganzeveer, inkhouder en vouwbeen'

Opmerking: het zou het lot van vele lezers in onze tijd aanzienlijk verlichten indien niet dwangmatig de naam van de kunstenaar en het jaartal waarin het werk is vervaardigd dan wel gepubliceerd werden vermeld indien het om een eenvoudig motief gaat van illustratieve aard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten