lympha Sable

lympha Sable
by Scottish graciousness

maandag 4 juli 2016

en het was natuurlijk allemaal niet zo nodig

album: recolla be-bopz

Hoewel het er alle schijn van had dat ik voor heden niets meer hoefde te doen kan ik toch de wens niet onderdrukken dat ik mij voor even wijd aan de voortgang van dit mijn privé-blog, vrij van alle publieksbetrekkingen naar ik het hopen mag. Hoewel de gewoonte om als er zich geen probleem voordoet om er de last van te dragen ik er dan maar een ga maken mij van mijzelf wel bekend is geworden, is het mij vandaag, deze 4th of july, ook helderder geworden dat juist daarin niets verkeerds schuilt om een probleem te zoeken omdat met het zoeken van passende arbeid geen man overboord kan geraken en ik er ook ten aanzien van de eigen portemonee niets kwaads mee aanricht zolang de dingen maar geschieden op basis van non-profit wederdienst en zonder de vage hoop te koesteren op die lading verzilverde toekomst die er dan nog wel komen zal. Ik weet dat er anderen zijn, ook nog in dit heden, daartoe gebracht door de verleiding welke in ons land is afgeroepen juist door degene die ik meende te kunnen vertrouwen, die van mijn goedheid in conclusie gebruik maken door van mij te vertellen dat ik een onnozelaar zou zijn die niets waard is en zich aldus verrijken zoals dat nu al jaren is gebeurd, maar desalniettemin meen ik dat mijn land te behoeden voor een onverwachts onheil waarvan het zelf geen weet heeft mij boven al het andere aan menselijke vijandigheden moet gaan. Het is maar spijtig dat mijn volk in een fuik terecht is gekomen waarin het is geleerd dat de dingen zo gaan zoals zij behoren te gaan en dat dat een wetmatigheid is die voor iedereen geldt, een wijze van denken welke reeds vroegtijdig van mij werd overgenomen als het zwakke punt waarop allen zouden struikelen, en ik bedoel daarmee het zich houden aan de wet. En dat er leden van dit volk zijn gaan menen dat het hun opdracht is juist door de verkeerde dingen te doen het goede teweeg te brengen, dat weten maar weinigen zo te constateren als ik in een zin van kennende de causaliteitsvoorwaarden daarvan, die op een niets gestoeld is en op niets uit zal lopen, een intelligibile zaak waarover bij andere volkeren dan de onze nu juist een gebrek aan kennis bestaat. Om deze dingen voor de Nederlanden in nuchtere zin van een oplossing te voorzien welke voor ons verlichtend zal werken en ons tegelijkertijd de relativiteit der thans zo serieus genomen verhoudingen zal leren inzien en deze vragen vakkundig te beantwoorden op een mij nu voor de geest komende wijze die onmiskenbaar tóch nog mogelijkheden bevat om een uitweg te vinden geeft mijn  verhaal: het publiek behoeft slechts de televisie in te schakelen en alle afleveringen te aanschouwen van de bewerking van een boek naar de gelijknamige Franstalige serie getiteld 'les liaison dangereuses' om te begrijpen dat wat tot de fictie behoort in de werkelijkheid nooit geschiedt. 
  


Ik weet het, het heeft er alle schijn van dat ik met mijn voorbereidende berichtgeving mijzelf in financieel opzicht de grond in boor dan wel mijn graf reeds heb laten delven voordat ik het nodig zal hebben maar zowel in de negatieve zin dat ik niet beter zou weten als in de positieve zin op het vlak der financiën dat er heel wel andere mogelijkheden gecreëerd kunnen worden om op redelijke wijze van te bestaan en in het extra onderhoud te voorzien dat een staatsgerechtvaardigde passen zou zie ik voor dit heden dat vandaag genoemd wordt geen andere mogelijkheid dan die non-profit instelling voor handen om gewoon wat creatief bezig te zijn en zo voor het welslagen van de zaak welke ik meen te dienen in te staan. Het is deze Apollon Phoebus namelijk gebeurd dat té veel pijlen op zijn boog werden gelegd dan dat er ook maar één doel zou kunnen treffen zonder met de ander iemand te kwetsen en derhalve rest mij niets dan maar te aanvaarden wat zich voordoet teneinde niet tot nog meer onmin aanleiding te zien dan wij al hebben meegemaakt. Maar voor iemand die nog studerende is en tot de conclusie komt dat de fenomenologie van de werkelijkheid voor hem belangrijker is geworden dan de existentialistische zienswijze op het eigen bestaan die een zeer onverplichtende uitwerking heeft op zijn moraal vormt die geduldige aanvaarding van de realiteit uiteraard een allerschoonste zaak die is te winnen in eigen voordeel ten voortvloeiende van de belofte die ooit aan allen is gedaan. Tot de platitude te concluderen dat 'hij' niet zou voldoen aan de inhoud van die gelofte zou velen te zeer verontrusten en teleurstellen dan dat ik mij thans ervoor garant wil stellen dat juist die persoon van de schrijver van dit blog degene zou moeten zijn aan wie deze belofte voltrokken wordt. Ik zal niemand mogen dwingen te aanvaarden de waarheid van het eigen principe, nu eens de vale kracht die voortkomt uit ons innerlijk als de gewetensvolle aandacht voor wat wij noemen 'dat wat wij hebben gedaan'. dan weer die waarachtige aandacht in het gelovig vertrouwen verborgen, dat alras daarvoor in de plaats de zekerheid kan komen die naar de goede toekomst verwijst. En ik zal niemand ertoe willen brengen deel te krijgen in een complexe emotionele situatie van schaamte en schuld die niet alleen geledingen van ons volk heeft overvallen die beter zouden moeten weten, en die als door een verlamming van het denken zijn getroffen en daarvan wellicht nog niet ten volle de portée en de functie van doorzagen. Het is maar vreemd met de mensen gesteld: alles kunnen zij overwegen, alles willen zij voorzien, maar in hun eigen lotsbestemming daarmee een verandering te brengen dat kunnen zij niet dan wanneer zij de leugen die daarin schuil gaat doorzien, en als in een bevrijding van de kluisters van dat menselijk lot hun antwoord op de vraagstukken die het leven hen gaf te heroverwegen en in een beter uitzicht op de toekomst te voorzien. 


Teneinde U op de zin van het onverwachte van mijn aanbod te wijzen schenk ik ten overvloede mijn  interpretatie voor die wonderlijke extra mogelijkheden welk aan ons land van oudsher zijn gegeven door hiernaast mijn editie van de animatie logo van een chinese site voor beeldmenutoepassingen weer te doen geven.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten